LAM dan PAM

Badan Pengawal Profesion Arkitek 

Terdapat dua badan yang mengawalselia profesion Arkitek di Malaysia iaitu Lembaga Arkitek Malaysia (LAM – the Board of Architects Malaysia) dan Pertubuhan Arkitek Malaysia (PAM – the Malaysian Institute of Architects). 

LAM:

§         Adalah satu badan berkanun (a statutory body) yang ditubuhkan tertakluk di bawah peruntukan Seksyen 3[1], Akta Arkitek 1967 (Pindaan April 2007). 

§         Badan ini adalah tertakluk di bawah bidang kuasa Menteri (under the jurisdiction of Minister) – Kementerian Kerja Raya.  

§         Satu entiti perundangan bagi profesion Arkitek dan praktis senibina (architectural practice). LAM boleh mendakwa dan didakwa. 

§         Satu Badan yang telah diberikan kuasa oleh Menteri di bawah peruntukan Seksyen 35 Akta Arkitek 1967 [Pindaan April 2007], untuk menggubal peraturan-peraturan atau kaedah-kaedah untuk mengawalselia profesion Arkitek dan praktis senibina. 

§         Sebagai badan yang bertanggungjwab menguruskan pendaftaran dan pembatalan pendaftaran Siswazah Arkitek, Arkitek Profesional dan Pelukis Pelan Berdaftar.                             

PAM:

§         Adalah satu persatuan profesion Arkitek. PAM menyediakan satu wadah dimana Arkitek boleh berhimpun untuk berpersatuan. 

§         Adalah satu badan sukarela yang ditadbir oleh ahli-ahlinya yang terdiri dari Arkitek. 

§         PAM adalah pusat komunikasi di antara ahli-ahli Arkiteknya. 

§         Ditubuhkan dengan objektif esklusifnya sebagai penggerak semangat dalam usaha memertabatkan bidang senibina, praktis senibina dan profesion Arkitek itu sendiri.   

§         Tertakluk di bawah Akta Persatuan (Societies Act). 

§         PAM mewakili ahlinya dalam memperjuangkan sebarang isu-isu dan polisi-polisi yang berkaitan profesion Arkitek dan praktis senibina amnya terutamanya dalam memastikan ianya seiring dengan aspirasi kerajaan.      

2 responses to “LAM dan PAM

  1. Salam kenal dari saya, abie hakim di Batam.

  2. selamat datang ke Halaman Arkrab Abiehakim. jemputlah berikan pandangan ke halaman ini. Tuan juga berkecimpung dalam industri senibina di indonesia?

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s